Tuesday, February 16, 2010

Pertama Kali Buat Coklat

Seminggu sebelumnya, saya sibuk beli peralatan buat coklat. merata dari singapore street, jusco seremban, carrefour seremban dan last kat TesCo seremban .Bahan yang dibeli acuan ice cube, Jenuh juga cari Filing pipe around seremban but don't get it, and i bought at tesco filing pipe for cake decoration with multi shape at the end and can change the shape by change the mould .Dan kebetulan my wife found cone shape party pack was not use yet in the store( my kid birthday party last year ) . Bahan bahan lain coklat converter, strawberry jem, strawberry flavour,almound london and cashew.


My eldest kid boiled water and filling in the plastics jar. Mangkuk ayan diletakan diatas plastics jar dan saya masukkan coklat converter dia dalamnya. saya "tempering" coklat couverture saperti yang di ajar.. salepas tempering dimasukkan cashew dan serbuk almond london..

I masukkan coklat yang di temper kedalam cake fiiling pipe, but coklat keluar dan terlalu cair. tidak saperti yang i buat semasa kursus. likat sikit. jadi saya batalkan and i used the cone shape party pack . satelah habis semua dimasukkan kedalam filing pipe, potong le dibahagian hujungnya. dan dimasukkan ke dalam ice cube casing separuhnya sehingga habis. I minta tolong anak i memasukkan kedalam refrigerator. Untuk buat praline i used strawberry jem, strawberry flavour and a litte fresh milk, i cari strawberry paste around seremban but didn't get it.


I masukkan praline kedalam coklat yang dah dibekukan dan lastly filling coklat sehinnga penuh dan memasukan kedalam refregerator..

tapi hasilnya kurang memuaskan. kerana susah tanggal dari bekas dan cair di dalam suhu bilik. dan sedikit sangat serbuk almond london dan serbuk gajus..

the tempering not proper and also i don't have scale for cake or coklat. so i didn't know the weight and sukatan. main bantai je..

So .. baru i terfikir when tempering tu.. masukkan half sukatan kedalam bekas dan temper diatas air panas until 80% cair dan tambah separuh lagi dan ditemperkan di dalam suhu bilik...

masalah sekarang ni nak dapatkan, filling pipe.. strawberry paste dan timbang electronic di kawasan Seremban .. any idea..

1 comment:

  1. If you used couverture, salah temper.. the chocolate akan cair di suhu bilik.. normally kita akan buat 5 minutes test dulu.. if ok baru masuk dlm mould..

    Timbang elecronic tu di singapore street pun ada rasanya.. hypermarket pun ada tapi harganya memang mahal.. if not mistaken not less than RM100..

    ReplyDelete